Το Μουσείο Γρίφων και ο ιδρυτής του μαθηματικός Πανταζής Χούλης συμμετέχει στο φεστιβάλ με σειρά δράσεων αναδεικνύοντας την ιστορία, τη σημασία και τα διάφορα είδη γρίφων.
A. Ξενάγηση στο Μουσείο Γρίφων
Στο Μουσείο Γρίφων υπάρχουν 5000 γρίφοι και πρωτότυπα, βασισμένοι σε εντυπωσιακούς μηχανισμούς, ιστορία χιλιετηρίδων, δημιουργικές ιδέες, κι αποτελούν έναν παγκοσμίως καινοτόμο πόλο έλξης για μικρούς και μεγάλους!
Στο Μουσείο Γρίφων τονίζεται πως η Ελλάδα έχει την μεγαλύτερη επίδραση στους γρίφους παγκοσμίως, λόγω του αρχαίου αινίγματος της Σφίγγας, του αρχαιότερου μηχανικού γρίφου που είναι το Οστομάχιον του Αρχιμήδη, και της συνεχούς χρήσης αρχαίων ονομάτων όπως Λαβύρινθος, Κουτί της Πανδώρας, και Γόρδιος Δεσμός για να περιγράψουν σύγχρονους γρίφους
Λόγω περιορισμένου χρόνου, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ θα γίνουν δύο ξεναγήσεις για τιμώμενα πρόσωπα.
Β. Παρουσίαση των γρίφων μέσα από διαδραστικά εργαστήρια, εντυπωσιακές κατασκευές και πολλές … προκλήσεις!
Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Γρίφων, ο Πανταζής Χούλης με τους συνεργάτες του και τους προσκεκλημένους Έλληνες και ξένους γριφολόγους / γριφοποιούς θα παρουσιάσουν ακόμα πιο εντυπωσιακές ξεναγήσεις μέσω εκθέσεων, παρουσιάσεων και άλλων δρώμενων.
Κι όλα αυτά, σε συνδυασμό με νέους γρίφους που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια, όπως τη Μέδουσα, τον Καραγκιόζη-γρίφο, το Γριφοπούλι, τα Πανταζάρια, τον κύβο με τις Μπούκλες, το Πλάτωνος Σπήλαιο, το Δωδέκαθλο, τις νέες εκδόσεις του Οστομάχιου, και άλλα.
Κάποιοι από αυτούς τους γρίφους, όπως η Μέδουσα και το Οστομάχιον, παρουσιάζονται σε πολύ μεγαλύτερο μέγεθος, ώστε να φαίνονται πιο εντυπωσιακοί και ελκυστικοί για μικρούς και μεγάλους προ(σ) καλώντας τους για επίλυση . Ταυτόχρονα επιτυγχάνεται και μια σύνδεση με τη μυθολογία και τις επιστήμες της αρχαίας Ελλάδας, δίνοντας έμπνευση για ακόμα νέες δημιουργίες. Τέλος, η σύνδεση της Μέδουσας με την αρχαία Μεγίστη (μέσω του Αισχύλου και του Στράβωνα) παραπέμπει στη συμπλήρωση των τελευταίων κομματιών σε ένα παζλ.
Γ. 8ος Μεγίστειος Αινιγμάτων Αγών
Το 2008, είχε ξεκινήσει το KEC (Kastellorizo Enigma Congress), μια Έκθεση Γρίφων εννέα ωρών που γινόταν στην Αγορά του Καστελλορίζου. Το 2017 πήρε τη σκυτάλη ο διαγωνισμός ΜΑΑ (Μεγίστειος Αινιγμάτων Αγών). Κι όταν στις 17 Αυγούστου του 2020 ιδρύθηκε το Μουσείο Γρίφων, ο ΜΑΑ ενσωματώθηκε αμέσως μετά στο 1ο Φεστιβάλ Γρίφων το 2021.
Από τότε ο διαγωνισμός ΜΑΑ εξελίσσεται κάθε χρόνο, ως μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες δραστηριότητες του Φεστιβάλ Γρίρων. Μάλιστα, το 2024 ως χρονιά Ολυμπιακών Αγώνων, θα τιμηθεί μέσω ενός νέου εκπαιδευτικού γρίφου που διδάσκει Θεωρία Πιθανοτήτων και Στατιστική: το Δωδέκαθλον. Πολλοί μαθητές, αλλά κι ενήλικες, θα τρέξουν τα 100 μέτρα μέ έναν πιο… ζωοφιλικό και μαθηματικό τρόπο! Ποιος/α άραγε θα κατακτήσει το Χρυσό Μετάλλιο;
Δ. Ξενάγηση στο βουνό μέσα από μοναδικά μονοπάτια για να γνωρίσουν την ιστορία και τη φύση του νησιού.
Μοναδική θέα από νέο μονοπάτι που ανοίξαμε…
Τα βουνά του Καστελλορίζου αποτελούν έως σήμερα έναν άγνωστο τόπο.
Σύντομα όμως, μέσω κυβερνητικού προγράμματος, επιτέλους θα αναδειχθούν και θα διαφημιστούν τα αμέτρητα αρχαία μνημεία, η παρθένα και γεμάτη βότανα φύση, τα σπάνια ενδημικά είδη, και τα εκπληκτικής ομορφιάς μονοπάτια που αποτελούν τις αρτηρίες σύνδεσης της δικής μας καθημερινότητας με ένα νέο κόσμο που αναζωογονεί σωματικά, νοητικά και ψυχικά.
Ευχαριστούμε πολύ τη συμβολή πολλών εθελοντών, ειδικά το Δημήτρη Καμπούρη, τον Πέτρο Τσοκαταρίδη, τη Φυσιολατρική Κίνηση Βριλησσού που (μαζί με τον Πανταζή Χούλη) βοήθησαν στη διάνοιξη κλασσικών μονοπατιών. Περισσότερο όμως ευχαριστούμε το Μανώλη Ρωξάνα (που πάλι μαζί με τον Πανταζή Χούλη) τις χειμερινές περιόδους του 2018-21, συντέλεσαν στη διάνοιξη ενός άνευ προηγουμένου αριθμού απομακρυσμένων μονοπατιών πολλών χιλιομέτρων αναλογικά με το νησί.
Αυτά τα νέα μονοπάτια, όχι μόνο ενίσχυσαν τη σύνδεση με τα αρχαία μνημεία, αλλά αποτέλεσαν και την έναρξη της χαρτογράφησης ενός νέου ολοκληρωμένου δικτύου, που είναι μοναδικό παγκοσμίως.
Φυσικά, η φύση είναι ένα αναπόσπαστο μέρος του Φεστιβάλ Γρίφων, όπου οι περιηγήσεις στα βουνά του Καστελλορίζου συνδέουν το νου και το σώμα. «Νους υγιής εν σώματι υγιεί». Η προσέγγιση με την ενδημική χλωρίδα και πανίδα, ο καθαρός αέρας με την υπέροχη θέα από στρατηγικές φρυκτωρίες, και η συνάντηση πανάαρχαιων μνημείων, μας διδάσκει την αγάπη προς το περιβάλλον, την επιστήμη, και την ιστορία, μαζί με την καλλιέργεια της αρετής.
Αν θέλετε να δείτε μερικές όμορφες φωτογραφίες του νησιού, παρακαλούμε επισκεφθείτε αυτόν τον σύνδεσμο.
Ο Πανταζής Χούλης μεγάλωσε στο Καστελλόριζο. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας: Μάστερ στην Αλγεβρική Θεωρία Γραφημάτων (Μαθηματικά), διδακτορικό στα Συστήματα Ελέγχου (Ηλεκτρολογική και Ηλεκτρονική Μηχανική).
Καθηγητής του Πανεπιστήμιου της Δυτικής Αυστραλίας έως και το 2012, κατέχει μια εκτενή συλλογή από 4.000 γρίφους, 700 από τους οποίους είναι δικές του επινοήσεις και πρωτότυπα. Γνωστός στην κοινότητα των γρίφων με πολλές τιμητικές διακρίσεις στον διεθνή διαγωνισμό σχεδιασμού γρίφων, είναι μέλος του IPP (International Puzzle Party). Σήμερα είναι συνιδρυτής και υπεύθυνος έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας MaxxBrain. Στόχος της MaxxBrain είναι να εισαγάγει μαθηματικούς γρίφους στην εκπαίδευση για την μαθησιακή διευκόλυνση των μαθητών. Η MaxxBrain συνεργάζεται με αρκετές πολιτειακές κυβερνήσεις της Ινδίας και πρόκειται να επεκταθεί σύντομα και στην υπόλοιπη Ασία.»
To 2020 ίδρυσε το Μουσείο Γρίφων Μεγίστης στο νησί του που προσελκύει το ενδιαφέρον πολλών Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Πρόκειται για το μοναδικό στην Ελλάδα και το 4ο σε όλο τον κόσμο. Από το 2021 συνδιοργανώνει με την Ελένη Γραμματικοπούλου το Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου, το οποίο μεταφέρθηκε και εκτός νησιού (2022 - Πάτρα και Αθήνα). Παράλληλα δίνει σειρά ομιλιών σε πολλά σχολεία και - φορείς για την ανάδειξη των εκπαιδευτικών γρίφων και του ρόλου τους που αυτοί μπορούν να παίξουν στην εκπαίδευση. Στις αρχές του 2023 έδωσε ομιλίες και στην Αυστραλία. Συχνά παρουσιάζεται και στην τηλεόραση καθώς οι γρίφοι έχουν αρχίσει να κερδίζουν την αγάπη και το ενδιαφέρον του κοινού, κάθε ηλικίας.